Rådgivning er ikke en død sild – snarere en gazelle på spring

Rådgivning er mange ting. Under en kæmpe paraply findes der et hav af retninger indenfor rådgivning.

Rådgivning har gennem tiden fået en ublid medfart, der er lavet virkelig dårlige jokes om branchen, og rådgivning som profession har været dømt død flere gange.

Jeg kan dog med sikkerhed sige, at professionen på ingen måde er død. Den er nærmere revitaliseret. Der er sket og sker meget indenfor rådgivningsbranchen – som indenfor så mange andre brancher i disse år.

Er rådgivningsbranchen blevet disrupted?

Hmm – den er måske nærmere blevet udsat for innovation, som har været til gavn for hele branchen. Den innovation kom rigtigt i gang, da branchen havde lidt forfærdeligt under finanskrisen i nogle år.

Dem som kunne se, at det ikke kunne blive ved, kiggede branchen, deres forretningsmodeller og deres produkter grundigt igennem. Der blev ryddet ud, ryddet op, tænkt tanker. Og resultatet er, at rådgivningsbranchen nu er langt skarpere og mere facetteret i sin tilgang til at rådgive virksomheder.

Men hvorfor er der opstået så mange historier om dårlig rådgivning og lige så dårlige jokes om rådgivere? Det korte svar er, at de oprindeligt blev fortalt af de virksomheder, der har oplevet et dårligt rådgivningsforløb.

Hvad er så et dårligt rådgivningsforløb?

Mit svar: Et rådgivningsforløb har været dårligt, hvis resultatet er et andet end det, kunden forventede

Jeg er helt klar over, at det lyder banalt og alt for forenklet. Men jeg fastholder mit svar. I al sin enkelthed.

For der er desværre mange rådgivningsforløb, der sættes i gang uden at det er tilstrækkeligt afstemt

  • hvad virksomheden ønsker at stå med som resultat, når processen er slut
  • om rådgiveren anser virksomhedens ønsker som værende realisérbare

Hvorfor vi ofte glemmer at forventningsafstemme, kan der være mange forklaringer på. En af dem kan være, at når en aftale er indgået, vil vi bare så gerne i gang. Det kan kun gå for langsomt. Og som rådgiver vil man så gerne, overfor kunden, vise, at man er dynamisk og at resultaterne vælter ind i en hurtig strøm. Og det forventer virksomheden ofte også er tilfældet.

Men tag den tid, der skal til i opstarten af forløbet. Få afklaret alle de spørgsmål, der måtte dukke op.

Når forløbet er i gang, er der også ting, man med fordel kan gøre for at sikre, at man er på vej mod det rigtige mål og det rigtige resultat.

Ting der er nemme at sige, men noget sværere at gennemføre.

Læs med, når jeg, i de kommende to blogindlæg, dykker længere ned i alt dette og mere til. Og ligeledes kommer med konkrete forslag til, hvordan man sikrer et godt rådgivningsforløb og et for alle parter succesfuldt resultat.

Bliv inspireret – bliv bedre til at udvikle din forretning!