Generationsskifte er svært. Og tager tid. Der er masser af udfordringer gemt i det land. Og man behøver ikke være 60+ for at overveje et generationsskifte. Så måske vi skal kalde det ejerskifte i stedet. Uanset navn er der 20.000 virksomheder, der skal skifte hænder over de næste 10 år. Det er over 300.000 arbejdspladser, som skal sikres gennem nye ejerforhold.

Det er mange virksomheder, og dermed mange arbejdspladser, der er på spil. Det betyder, at det er et vigtigt emne at have fokus på.

Mange ejerledere kommer desværre for sent i gang med at sælge deres virksomhed. Da der er så mange aspekter at tage højde for, når man skal sælge sit livsværk, ved mange slet ikke, hvor de skal starte. Og det er fuldt forståeligt. For udover det juridiske, det skattemæssige, skæringsdatoer, salgsmodeller og en masse andre områder, som hver for sig kan få selv den mest overskudsagtige til at rive sig fortvivlet i håret, er der alle de mentale og følelsesmæssige sider.

Skal et af mine børn overtage? Måske vil de ikke? Måske synes jeg ikke, at mine børn er de rigtige, hvordan får jeg det sagt? Hvem skal det så være? Den rigtige person har ikke alle pengene på én gang, hvad gør vi så? Når jeg har solgt, er jeg så bare ude? Hvad skal jeg så give mig til?

Exitplan

Mange ejerledere har brug for at tale om, hvordan ejerskiftet af deres virksomhed skal ske. Rigtig mange af disse går dog med overvejelserne selv og får således ikke den sparring, som er så nødvendig i den proces. Det betyder bl.a. at ud af de virksomheder, der skal ejerskiftes de kommende år, har kun hver 10. en exitplan.

Et godt råd til de ejerledere, der går med overvejelser om at sælge virksomheden, er at finde nogen at tale med om det. Det kan være en ven, en kollega, en rådgiver, en ligesindet, en ægtefælle, ens barn, naboen. For det er ikke nødvendigt at blæse til angreb og sætte alt i gang med det samme. Start i det ene hjørne med nogle gode snakke. Find ud af, hvad virksomheden mon kan sælges til (ca. 40 % af ejerledere har ingen idé om, hvad deres virksomhed er værd). Start i god tid, så der er tid at give af.

Hvis emnet tages op, går det fra at være den elefant i lokalet, som ingen vil tale om, til at være et emne som så mange andre i hverdagen; udvikling, drift, varebestilling, salg af virksomhed, møde med leverandør, markedsføring. Så kan det håndteres og der kan arbejdes med emnet løbende af de folk, som ejerlederen vælger at samarbejde med om opgaven.

Min anbefaling

Lad os arbejde på, at 20.000 virksomheder over de kommende år skifter hænder på en måde, der gør både sælger og køber tilfreds. Lad det tage tid, så opnås det bedste resultat.

Læs med i mit næste blogindlæg (udkommer i juni 2018), som handler om, hvorfor man med fordel kan gøre sin virksomhed klar til salg – og indeholder nogle tips til, hvordan man gør det på den bedste måde.